Hva skjedde?

kids

De første dataspillene ble utviklet på 1950-tallet. Datamaskiner var likevel ikke et allemannseie og en mainframecomputer kunne være på størrelsen av stue, en liten leilighet, og gjerne enda større. På 1970-tallet så ble teknologien mer tilgjengelig for allmennheten, og vi begynner å se de første dataspillene som ble laget for ett større publikum. Tennis-analogien «Pong» er kanskje kjent? To streker, en på hver side av skjermen, skal forestille racketer, mens en prikk skal forestille tennisballen. Dette enkle spillkonseptet var blitt utviklet allerede i 1958, men Ataris publikasjon i 1972, samt de mange kopiene, gjorde dataspill populære.

Den gangen kunne en enslig programmerer utvikle et helt spill på egenhånd. Lave kostnader, og enkel teknologi, preget de første spillene. Etterhvert som prosessorkraften vokste frem mot slutten av det forrige århundre så økte også prisen for å utvikle et gjennomsnittlig spill.

Den første mikroprosessoren som ble brukt i spill var intel 8080 i 1975. Den neste store hitten var Space Invaders i 1978. Langt flere bevegelige elementer gjorde spill mer fengende, samtidig som de første hjemmedatamaskinene kom på markedet. De neste store sprangene som fulgte, var at Nintendo lanserte sine NES-maskiner mot slutten av 80-tallet, mens hjemmedatamaskinene langsomt også utviklet seg til å støtte mer avanserte spill. Dette avsluttet også samtidig blomstringstiden for arkade-spill. I 2001 ble det i verden sluppet rundt 3000 spill til datamaskiner, tv-spill-maskiner, og arkademaskiner.

Trenden for at utviklingskostnadene til dataspill stadig øker, har snudd med de mange små browser-spillene, men en stor produksjon kan fortsatt koste mange titalls millioner kroner. Det er likevel bemerkelsesverdig hvordan lanseringen av Apples App Store, skapte en egen renneseanse av de små dataspillene. Forøvrig førte også den drastiske spredningen av Internett og den forbedrede overføringskvaliteten til at vi spiller mer, og spiller mer mot hverandre. Det som tidligere fant sted på tvers av et cafe-bord skjer nå på tvers av kontinenter.

Billedtekst: Da vi rundet århundret var spillindustrien vokst til å bli en merkbar økonomisk aktør og teknologien som vi hadde hjemme gjorde det mulig å spille mot motstandere på den andre siden av verden, mens vi satt i vår egen stue.

Comments are closed.