Japans digitale verdensdominanse

Japans digitale verdensdominanse

Japan har helt siden videospillenes spede barndom vært en viktig drivkraft i spillindustrien og har bidratt med massevis av populære spill og konsoller på verdensmarkedet. Spillgiganter som Sega og Nintendo begynte med å produsere mekaniske arkadespill for spillhaller. På søttitallet heiv Japan seg på videospillbølgen og ble en av verdens største eksportører av video-arkadespill, som for eksempel Taito’s «Space invaders» i 1978. Space Invaders markerte starten på vieospillets inntog i livene til folk flest, både i Japan og Nord-Amerika.

Utover åttitallet utviklet Japan seg til å bli det mest dominante landet i den globale videospillindustrien, spesielt etter utviklingen av Nintendo Entertainment System-konsollen, kjent i store deler av verden som «NES». Japan, med sine to store gaming-firmaer, Sony og Nintendo, skulle fortsette med å dominere verdensmarkedet i to hele tiår, helt til Microsoft begynte å utfordre Japans enevelde med sin nye konsoll, X-boxen.

Derfra har Japans dominanse innenfor konsollspill sakte gått nedover, fra 50% markedsandel i 2002, til rundt 10% i 2010. I dag blir Japanske spillfirma kritisert for blant annet lange utviklingstider og dårlig appell for det brede markedet. Konkurransen fra amerikanske spillutviklere har også blitt mye større den siste tiden, da den amerikanske spillindustrien i det siste har fått mye mer oppmerksomhet, både fra datamaskinindustrien og fra Hollywood.

På tross av dette har Japanske spill fortsatt en tendens til å selge bra i USA, selv om amerikanske spill ikke alltid selger bra i Japan. Vestlige ungdommer nyter fortsatt kvaliteten av de klassiske japanske spillene, som Pokemon, Super-Mario, Final Fantasy og the Legend of Zelda.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>